Blog
Zijn of haar autisme, iedereen is uniek!
Voor onze zorgboerderij hebben we weer extra kennis opgedaan, bij een leerzame cursus van Autisme Centraal. Hier zijn we zó enthousiast over, dat we er snel mee aan de slag willen gaan. De methode “ik ben speciaal” stond op het programma, gevolgd door het bijbehorende spel. We hebben geleerd hoe we op een speelse manier aan de slag kunnen met psycho-educatie, uitleggen wat er aan de hand is, bij onze kinderen. Vaak merken kinderen dat ze “anders zijn”, maar is het nog lastig uit te leggen wat autisme is. In deze cursus kwam duidelijk naar voren, dat het vooral belangrijk is dat kinderen inzicht krijgen in het “anders zijn”. Iedereen is uniek, niemand is hetzelfde. Het beginpunt is het eigen zelfbeeld, hoe het kind zichzelf ziet, niet hoe de omgeving hem of haar ziet. Pas als dat voor een kind duidelijk is, kan overwogen worden of het juiste moment is aangebroken om zijn of haar autisme uit te gaan leggen.
Allereerst moet er gewerkt worden aan het leggen van een bodem, die goed en stevig gebouwd is. In deze bodem wordt een basis gelegd waarin het innerlijk, uiterlijk, het lichaam en het anders zijn in beeld wordt gebracht. Een kind krijgt zo een beter zelfinzicht en er wordt gewerkt aan een beter zelfbeeld. De zelfwaardering van een kind is veel belangrijker dan de uitleg over autisme. Je moet de uitleg opbouwen vanuit hun eigen voorbeelden, vanuit de bodem.
Tijdens deze cursus hebben we goede tips gekregen om op een leuke manier aan de slag te gaan met de kinderen. Elk kind is uniek en alles moet afgestemd worden op de mogelijkheden van het individuele kind.We moeten de tijd nemen om op een laagdrempelige, leuke en speelse manier aan de slag te gaan met een kind. Een grote uitdaging is om er een positieve draai aan te blijven geven, om de motivatie van het kind groot te houden. Het moet leuk blijven en ze moeten positieve ervaringen op doen, de nadruk moet liggen op de talenten!
Door onze intensieve individuele begeleiding, kunnen we vanuit een vertrouwensband en met veel tijd en aandacht, met de kinderen aan de slag. Gedurende de activiteiten op de zorgboerderij kunnen we opdrachtjes uitvoeren en de verschillende onderwerpen aan bod laten komen. Dingen doen, dat blijft hangen bij kinderen met autisme. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het tekenen van een levensgrote mensfiguur, waarin de kinderen innerlijke en uiterlijke kenmerken kunnen beschrijven, tekenen of visualiseren met plaatjes. Of het spelletje “wie is het?!” spelen, om kinderen te laten kijken naar de uiterlijke verschillen tussen mensen. Of door een tijdlijn te maken met foto’s van elke verjaardag, om te laten zien hoe ze zelf zijn. Visualiseren is belangrijk voor kinderen met autisme, de informatie moet tastbaar aangetoond en teruggepakt kunnen worden.
Ik heb zoveel ideeën gekregen, dat ik enorm veel zin heb om hiermee aan de slag te gaan. Ook onze collega’s die niet mee naar de cursus zijn geweest, zijn al geïnformeerd over de leuke ideeën!
We zijn ons er weer meer bewust van geworden, dat je moet weten waar je aan begint. “Je opent een deur die je niet meer sluit!”. Als je aan de uitleg over autisme begint, moet je ook de tijd nemen om het af kunnen maken. Samen met het kind ga je de zoektocht van zijn of haar autisme doorlopen. Eerst het maken van een stevige bodem, met heel veel tastbare voorbeelden, daarna het uitleggen van autisme en nog belangrijker.. kinderen moeten hiermee om leren gaan. Het leren (over)leven met autisme is een levenslang proces!
Terug naar overzicht